WHERE ARE YOU?

Wednesday, June 18, 2014

Rezeki atau Nasib?

Assalamualaikum,

waaa, lama tak berchit chat kat sini, apa khabar semua(bajet ada reader) haha.. so tajuk hari ni, simple ja.. REZEKI ATAU NASIB?
Jadi apa yang korang paham akan tajuk ni, mesti ramai yang kata , rezeki dengan nasib ni sama ja!

SALAH tuan/puan.. tidak sama sekali.

PERKATAAN rezeki adalah satu perkataan Melayu yang diadaptasi daripada perkataan Arab iaitu rizq, yang bermaksud apa sahaja bantuan Allah diberikan kepada umatnya yang meminta bantuan daripada-Nya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20121118/ke_05/Makna-rezeki-ditafsir-dalam-seni#ixzz34ujLCsEt
© Utusan Melayu (M) Bhd

manakala perkataan NASIB pula adalah, sesuatu yang ditentukan oleh Allah SWT kepada seseorang..

nampak tak perbezaannya.. kesimpulannya, nasib ni sudah tertulis manakala rezeki kita meminta kepada-Nya.


opps, tersasar jauh dari isi yang perlu disampaikan.. cuba reader bayangkan la kan, mcm mana jika kita ni seorang pelajar yang gigih berusaha siang dan malam tidak henti henti. Tapi dengan usaha yang kita buat tu , markah kita masih sama.. apa perasaan readers semua? adakah ia NASIB atau REZEKI..

Dah la markah kita tetap rendah dengan usaha yang kita buat tidak padan dengan markah kita.. dengan bersedih indah gulana.. sekali , orang yang kita sayang , yang kita rapat... kecewa akan kita.. cuba bayangkan perasan kita. ADAKAH kita akan duduk diam?


apa yang akan kita buat , mesti la macam gambar diatas, senyum hanya sekadar mengembirakan orang lain, didalam hati (siapa yang tahu) dengan si DIA kita kongsi bersama.




coretan diatas ini, tidak ada kena mengena diantara orang yang hidup atau yang mati.. hanya untuk peringatan kepada diri sendiri dan readers sekalian..


peace..
Assalamualaikum.




No comments:

Post a Comment